Από την στιγμή που αγαπάς την ομάδα δεν γίνεται να μην ασχοληθείς και να μην λατρέψεις και την πόλη της Νάπολης, τα έθιμα, τους ανθρώπους και όλη την κουλτούρα της περιοχής. Όσοι έχουμε δει αγώνες της ομάδας με μετάδοση από τον Auremia γνωρίζουμε την συνήθεια του να βγάζει και από ένα παρατσούκλι για κάθε παίχτη της ομάδας και σίγουρα τον έχουμε ακούσει να αποκαλεί tarantella τον Insigne.
Τι είναι λοιπόν η Tarantella και ποία η ιστορία της;
Είναι ένας από τους διασημότερους χορούς της νότιας Ιταλίας με πολλές κατά τόπους εκδοχές π.χ. Καλαβρέζικη και φυσικά με την Ναπολιτάνικη έκδοση της, με προέλευση που φτάνει μέχρι την αρχαία Ελλάδα και τα διονυσιακά μυστήρια.
Η «Ταραντέλα Πίτσικα» είναι ο πιο χαρακτηριστικός τελετουργικός χορός και χορός της έκστασης της κάτω Ιταλίας. Ο παραδοσιακός χορός της κάτω Ιταλίας, η ταραντέλα, συνδέεται με την αρχαία ελληνική αποικία του Τάραντα και τον πυρήνα των ελληνόφωνων χωριών του Σαλέντο.
Στα ελληνόφωνα χώρια συμπτώματα του ταραντισμού αναφέρονται μέχρι και την δεκαετία του 60 και οι κοινωνικές συνθήκες στα επόμενα χρόνια έπαψαν να ευνοούν τέτοιου είδους δρώμενα.
Τι είναι λοιπόν η Tarantella και ποία η ιστορία της;
Είναι ένας από τους διασημότερους χορούς της νότιας Ιταλίας με πολλές κατά τόπους εκδοχές π.χ. Καλαβρέζικη και φυσικά με την Ναπολιτάνικη έκδοση της, με προέλευση που φτάνει μέχρι την αρχαία Ελλάδα και τα διονυσιακά μυστήρια.
Η «Ταραντέλα Πίτσικα» είναι ο πιο χαρακτηριστικός τελετουργικός χορός και χορός της έκστασης της κάτω Ιταλίας. Ο παραδοσιακός χορός της κάτω Ιταλίας, η ταραντέλα, συνδέεται με την αρχαία ελληνική αποικία του Τάραντα και τον πυρήνα των ελληνόφωνων χωριών του Σαλέντο.
Συνδέεται λοιπόν με ένα φαινόμενο που ονομαζόταν ταραντισμός. Ο ταραντισμός ήταν μια μορφή κρίσης μανίας που θεωρούσαν ότι οφειλόταν στο τσίμπημα μιας αράχνης για αυτό και ονομάζεται και ταραντέλα πίτσικα από το πιτσικάρε - τσιμπάω. Η Λικόσα ταραντούλα θεωρούσαν ότι τσιμπούσε κάποιον χωρικό μέσα στα χωράφια. Και για να θεραπευτεί κάποιος που τον είχε τσιμπήσει γινόταν ένας μουσικός εξορκισμός.
Ειδικοί οργανοπαίχτες πήγαιναν στο σπίτι του άρρωστου και άρχιζαν να παίζουν 12 διαφορετικά μοτίβα. Στην αντίστοιχη μελωδία που θεωρούσαν ότι αντιστοιχεί στο μέγεθος και στο χρώμα της αράχνης που τον τσίμπησε ο άρρωστος άρχιζε να χτυπιέται και ξεκινούσε έναν ξέφρενο μιμητικό χορό που μιμούνταν τις κινήσεις της αράχνης. Αυτό μπορούσε να κρατήσει και 3 ολόκληρες μέρες χωρίς διακοπή.Αυτός έπεφτε στο πάτωμα κουρασμένος και εξουθενωμένος αλλά θεραπευμένος.
Το φαινόμενο του ταραντισμού παρουσίασε πολύ μεγάλη έξαρση στο χώρο της κάτω Ιταλίας και κυρίως με επίκεντρο τα ελληνόφωνα χωριά.
Αρκετές κινήσεις θυμίζουν εικόνες από αρχαία αγγεία σε χορό και οι γυναίκες κυρίως είναι αυτές που παίρνουν το ταμπορέλλο το ντέφι, το οποίο στην αρχαία Ελλάδα το έπαιζαν οι βακχίδες οι ακόλουθες του Διόνυσου.
Αρκετές κινήσεις θυμίζουν εικόνες από αρχαία αγγεία σε χορό και οι γυναίκες κυρίως είναι αυτές που παίρνουν το ταμπορέλλο το ντέφι, το οποίο στην αρχαία Ελλάδα το έπαιζαν οι βακχίδες οι ακόλουθες του Διόνυσου.
Αγγείο του 6ου αι. |
Στις 29 Ιουνίου κάθε χρόνο στη γιορτή του αγίου Παύλου, θα ακούσουμε στο τραγούδι να αναφέρεται «ο άγιος Παύλος». Συγκεντρώνονταν στην Στερνατία οι γεροντότεροι Ταραντάτοι όλοι αυτοί που χόρεψαν παλαιά και είχαν αυτή τη μορφή κρίσης και κάνουν ένα λαϊκό προσκύνημα στην περιοχή της ελληνόφωνης περιοχής.
Οι χορευτές και χορεύτριες παίζουν πάρα πολύ με τα χρώματα, κάθε πανί διαφορετικού χρώματος που κρατάνε αναφέρεται σε αράχνη διαφορετικού χρώματος.
Όμως τι υποδηλώνει το τσίμπημα της αράχνης;
Η χερσόνησος του Σαλέντο και κατ επέκταση όλγ η νότια Ιταλία είναι η γη του επαναλαμβανόμενου τσιμπήματος σύμφωνα με τον ιταλό εθνογράφο Ernesto de Martino. Μία γη με τόσα προβλήματα, αδύναμη να προσφέρει ασφάλεια και προστασία στον πληθυσμό της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου